Dieta dla malucha na lepszą odporność i mniej marudzenia

Co powinien jeść maluch, żeby nie chorować i nie marudzić?

Żywienie dziecka wpływa bezpośrednio na jego zdrowy rozwój, a dobór składników diety ma istotny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego. Wybierając składniki dziecięcych potraw, warto starannie selekcjonować produkty, dbając o zachowanie świeżości, odpowiedni skład oraz pewne pochodzenie. Nie podawajmy dzieciom produktów wysoce przetworzonych, zawierających dużą ilość cukru oraz substancje, które w kontakcie z wydzielinami układu trawiennego mogą być przyczyną wielu schorzeń już w wieku dziecięcym oraz po osiągnięciu dorosłości. Dieta dzieci ma wpływ na ich poziom aktywności, samopoczucie oraz chęć do przedsięwzięć. Dbajmy więc o staranne komponowanie zbilansowanej, zróżnicowanej, dziecięcej diety, która wspomoże prawidłowy wzrost, odporność oraz zachowanie dobrego samopoczucia.

Jakie produkty pozytywnie wpływają na odporność u dzieci?

Chcąc wzmocnić odporność dziecka warto zrezygnować z dużej ilości białego cukru, który osłabia działanie układu immunologicznego. Zamiast niego warto podać dziecku świeże owoce, będące źródłem naturalnych cukrów oraz wielu witamin, wpływających na zachowanie zdrowia. Podobne działanie mają świeże warzywa, z których surówki bardzo odpowiadają małym smakoszom. Doskonale na zachowanie zdrowia działa miód, zwłaszcza gryczany i spadziowy. Naturalny antybiotyk sprawdza się również w okresie rekonwalescencji, wzmacniając układ immunologiczny dziecka. Komponując dietę najmłodszych warto zapewnić codzienną porcję wartości odżywczych, zgodną z zasadami piramidy żywieniowej. Produkty zbożowe, wykonane najlepiej z ciemnej mąki oraz warzywa i owoce powinny stanowić podstawę diety dziecka. Następnie należy pamiętać o stosowaniu wysokiej jakości tłuszczów roślinnych oraz nabiału, będącego cennym źródłem wapnia dla prawidłowego rozwoju układu kostnego. Ryby, rośliny strączkowe, chude mięso oraz jaja dziecko może spożywać rzadziej, natomiast ograniczyć należy cukier, zwłaszcza w postaci gotowych słodyczy oraz tłuszcze zwierzęce. W diecie dziecka w okresie zwiększonej podatności na infekcje dostarczajmy mu naturalnej witaminy C, zawartej w świeżych owocach czarnej porzeczki, aceroli, cytrusach, a także w papryce i natce pietruszki.

Dla ochrony układu pokarmowego i dobrego samopoczucia

Dzieci często marudzą, gdy boli je brzuszek, a infekcje, wywołane wirusami mogą odbić się niekorzystnie na florze układu pokarmowego. Aby zapobiegać, a w przebiegu schorzenia nie podrażniać, a osłonowo zadziałać na fragmenty układu trawiennego konieczna jest dieta lekkostrawna, opierająca się na kleiku ryżowym, marchewce oraz w przypadku, gdy już dziecko lepiej się czuje, gotowanym mięsie kurczaka (podanym w formie potrawki). Warto pamiętać o kaszy jaglanej oraz sporym nawadnianiu dziecka, zwłaszcza w okresie choroby. Przy gorączce nie podajemy czosnku, ani rozgrzewających przypraw, takich jaki imbir i cynamon. Podstawą nawadniania powinna być woda oraz kompoty, przygotowane ze świeżych owoców. Podczas choroby zrezygnujmy z podawania dziecku soków owocowych oraz słodzonego nabiału w formie owocowych jogurtów.

Dodaj komentarz